معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمیتوانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارت است از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
معمار جوان و آدرس
memarejavan.LoxBlog.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
ویرانه هایکاخ بزرگی که متعلق به قرن دوم میلادی است استعداد هنری پارتی را مشخص می نماید. نمای بنا دارای دو ایوان بزرگ است که از قطعات بزرگ سنگ ساخته شده است. این ایوان های بزگ با تاق های آهنگ بلتد پوشیده شده است و در طرفین آنها اتاق های کوچکتری قرار دارند که دو طبقه (اشکوبه) بوده اند. مهمترین قسمت بنا ، اتاق کوچک مربع شکلی است که مستقیما پشت ایوان جنوبی قرار گرفته است. این نوع اتاق چهار گوش تاق دار که در اینجا یک بخش رواق آنرا احاطه کرده بعدها در زمان ساسانیان و سپس در دوره اسلامی به صورت اتاق اتاق چهار گوش گنبد داری در آمده که در معماری ایران جنبه حیاتی یافته است. این اتاق گنبد دار < هترا > در واقع یادآور طرح آتشکده های هخامنشی است، اما به جای سقف مسطح بر روی ستون ها از تاق استفاده شده است. سطح صاف و صیقلی داخلی این بخش اصلی پرستشگاه با حجاریها و کنده کاریها نمائی جالب توجه دارد . اطراف درب ها با تزئینات فراوان و صورتک هایی که بر جرز های بر جسته ذاخلی افزوده شده آراسته گردیده همه طول این نما با آرایشی یکسان با نیم ستون های گرد و طاق نما و شاید با نیم طبقه ای بر فراز آن تزئین شده بود.